GENEL GEREKÇEDevletin, üstlendiği kamu görevlerini gerektiği gibi..
01 Ocak 1970 Perşembe 02:00
GENEL GEREKÇE
Devletin, üstlendiği kamu görevlerini gerektiği gibi hızlı ve etkin bir biçimde yürütebilmesi, Bakanlıkların çağın koşullarına, halkın taleplerine, siyasi, ekonomik, kültürel ve teknolojik birçok alanda yaşanan hızlı değişime yeterince cevap verebilecek şekilde yapılandırılmaları ile mümkündür. İdarenin, etkin biçimde organize edilmesi, aynı konuda birden fazla yetkili makamın olmaması veya aynı idare içindeki birimlerin görev, yetki ve sorumluluklarının hiçbir şekilde çakışmaması, modern kamu yönetimi anlayışının temel ilkelerindendir. Dünyada değişimin hızlandığı, küreselleşme ile rekabetin arttığı, tarımın sadece üretim ile sınırlanmadığı, yeni kavramların kabul gördüğü günümüzde, bu gelişmelere bağlı olarak, Türk tarımının da yeniden yapılandırılması ve Avrupa Birliği müktesebatı ile uyumlu hale getirilmesi önem arz etmektedir.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının mevcut yapısı ve teşkilatı, günün ihtiyaçlarını karşılamak ve tarım sektörünün hızla değişen ve gelişen taleplerine cevap vermekte yetersiz kalmıştır. Bu Kanunla, Avrupa Birliği uyum süreci de göz önüne alınarak, mevcut yapıdan kaynaklanan sorunların aşılması amacıyla daha hızlı ve etkili bir hizmet yürütülmesine imkân sağlayacak, konu bazında bir yapılanma esas alınmıştır. Tasarı ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Tarım ve Gıda Bakanlığı adı altında yeniden yapılandırılarak tarım sektörüne etkili, verimli ve kaliteli hizmet sunulması ve mevcut kaynaklardan azami şekilde faydalanılmasının sağlanması amaçlanmıştır.
Tasarıyla; Bakanlığın bağlı kuruluşu olan Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ve bu Genel Müdürlüğün merkez teşkilatında bulunan 31 adet ve taşra teşkilatında bulunan 65 adet idareci kadrosu kaldırılmıştır. Söz konusu Genel Müdürlükle birlikte, Bakanlık merkez teşkilatında bulunan Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğü de kaldırılmış, her iki genel müdürlüğün görevleri Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğünde birleştirilmiştir. Bu Genel Müdürlüğe, Avrupa Birliği Kırsal Kalkınma Mali Yardım Programının yönetim otoritesi olarak Bakanlığa verilen görevleri ve buna ilişkin her türlü iş ve işlemleri yürütmek görevi verilmiştir. Bakanlık hizmet birimleri konu bazında birleştirilerek yetki çatışmasının önüne geçilmiştir. Bu şekilde, Bakanlık merkez teşkilatında, 15 olan birim sayısı 11e indirilmektedir. Kaldırılan Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün 9 birimiyle birlikte merkezde 24 olan birim sayısı 11e indirilmiştir. Ayrıca müsteşar yardımcılığı (5 adet), genel müdür yardımcılığı (25 adet), şube müdürlüğü (187 adet) ve taşra teşkilatında il müdür yardımcılığı (119 adet), müdür yardımcılığı (227 adet) gibi idari kademeler kaldırılmıştır. Böylece idari kademeler azaltılmış ve tasarruf sağlanmıştır.
Tasarıyla ayrıca, birim amirinin uygun göreceği uzmanlardan, teknik elemanlardan ya da diğer personelden çalışma grupları oluşturulması esası getirilerek, çalışanlardan daha etkin yararlanılması amaçlanmıştır. Bakanlık merkez teşkilatının politika ve standart belirlemesi, hizmetlerin ise taşra teşkilatı eliyle yürütülmesi esası getirilmiştir. Bakanlık hizmetlerinin uzmanlaşmış ve kalifiye personel tarafından verilmesi amacıyla, Tarım Uzman Yardımcılığı ve Tarım Uzmanı kadroları ihdas edilmiş, kariyer uzmanlığı sistemine geçilmiştir. Gerekli görülmesi halinde güvenlik, bilgi işlem gibi belirli hizmetlerin hizmet alımı suretiyle yerine getirilebilmesi için düzenleme yapılmıştır. Bakan oluru ile ihtiyaca göre geçici ve sürekli komisyonlar kurulabilmesi ve kaldırılabilmesi öngörülmüştür. Bakanlık Teftiş Kurulu kaldırılarak hizmet birimlerinde denetim grupları oluşturulmaktadır. Taşradaki araştırma enstitüleri ve laboratuvarların sayıları azaltılmakta ve yeniden yapılandırılmaktadır.
KANUN TASARISI İÇİN TIKLAYINIZ...